معرفی کتاب مبانی شناخت انسان

با درود.

این روزها عرصهٔ دانشْ بسیار گسترده شده و می‌شه گفت که حتی اگه کسی تمام عمرش رو هم در راهِ دانش‌آموزی صرف کنه نمی‌تونه در همهٔ موارد متخصص بشه. از یکطرف ریاضی و شیمی و فیزیک؛ از طرفِ دیگه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و زبان‌شناسی و ادبیات؛ از یک طرف دین‌شناسی و انسان‌شناسی و فرهنگ‌شناسی و فلسفه و منطق؛ از طرفِ دیگه موسیقی و سینما (بطورِ کلی٬ هنر) و تاریخ و ... . اما خبرِ خوب اینجاست که اگه کسی بخواد برای پژوهش و دانایی وقتِ کافی بزاره٬ می‌تونه با همهٔ این رشته‌ها آشنا بشه و دیگه بنا به خواست و ارادهٔ خودش ممکنه در برخی‌هاشون متخصص بشه یا در برخی‌ها اطلاعاتش رو بالاتر ببره. به‌نظرِ من همینکه انسانی تا پایانِ عمر در راهِ آموختن و دانش‌اندوزی صرف کنه؛ برابره با کسی که در همهٔ این حوزه‌ها متخصصه.

من بنا به تجربهٔ شخصیِ خودم گمان می‌کنم که هر انسانی می‌تونه از دانش‌آموزی لذت ببره. منتها موانعِ زیادی بر سرِ راه هستن. تنبلی یکی از این موانعه و یک مانعِ مهم‌تر هم اینه که منابعِ خوب و کافی در دسترسِ همه نیست. فرضا اگه کسی بخواد از پایه با فیزیک آشنا بشه٬ راهش چندان هموار نیست. خودِ من تقریبا چنین شخصی هستم. کتاب «تاریخچهٔ زمان» استیون هاوکینگ رو دارم می‌خونم٬ با اینحال بسیاری از بخش‌هاش رو نمی‌فهمم. اما مطمئنم اگه پی‌گیری و جدیت باشه به نتیجه‌ می‌رسیم. اگه کتابهای زیادی در زمینهٔ فیزیک بخونم می‌تونم ابهامات و پرسش‌هام رو برطرف کنم. منتها افرادی که علاقه به دانشِ خاصی ندارن و نیاز به «انگیزه» دارن٬ متاسفانه با مشکلاتِ زیادی روبرو هستن و هر لحظه امکانِ دلسرد شدنشون هست. در زبانِ فارسی هم واقعا منابعِ خوب خیلی کم‌تر و سخت‌یاب‌تر ان.

خلاصه٬ من می‌کوشم کتابهایی رو که مفید تشخیص می‌دم معرفی کنم. البته قطعا کارِ من هم کاستی‌هایِ زیادی داره... امیدوارم این کاستی‌ها روزبه‌روز کمتر بشن.

 

از دانشهایی که جدیدا بهش بسیار علاقمند شده‌ام٬ «روانشناسی» ه. بنظرِ من حیفه که انسانی بدونِ آشناییِ کافی با این علم٬ به سنینِ پیری برسه. از هیجان‌انگیزترین نکاتِ این علم اینه که «موضوع»ش خودِ انسان ه. یعنی خودِ ما می‌خوایم خودمون رو بشناسیم! خیلی جالبه٬ نه؟

از اونجایی که «انسان» واقعا بسیار پیچیده‌ست٬ برای شناختش هم هیچ راهِ ساده‌ای نیست. البته همه‌چیز پیچیده هستن و برای شناختِ چیزهایِ دیگه هم راهِ ما چندان ساده نیست. منتها وقتی قراره که خودمون دربارهٔ خودمون پژوهش کنیم٬ یه جورایی باید بپذیریم که با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بیشتری همراه هستیم.

از طرفِ دیگه برای شناختِ هر چیزی باید اون رو آزمایش کنیم. اصولِ اخلاقی به روانشناس‌ها اجازه نمی‌ده که رویِ انسانها آزمایش‌هایِ مختلف انجام بدن برای اینکه بهتر بشناسنش. این هم خودش بحثیه که آیا اخلاق و علم می‌تونن سازگار باشن یا نه؟ در آینده باید بهش حتما بپردازیم.

در فصل‌هایِ نخستینِ کتاب٬ با این مسائلی که بهش اشاره کردم بیشتر آشنا می‌شین.

متوجه می‌شین که اصطلاحِ «رویکرد (approach) » به چه معناست و در روانشناسی چه کاربردی داره.

می‌فهمین که رویکردهایِ گوناگونِ روانشناسی چی هستن و هر کدومشون چه مزایا و معایبی دارن.

در ادامه با رویکرِ «زیستی» بطورِ ویژه بیشتر آشنا می‌شین. این کتاب هم بر اساسِ «رویکردِ زیستی» نوشته‌شده. سپس جنبه‌هایِ گوناگونِ انسان از این دیدگاه بررسی می‌شه. با نگاهی به سرفصل‌های کتابْ تقریبا حسابِ کار دستتون میاد.

از امتیازهایِ این Pdf اینه که مترجمِ گرامی و «کوشا»ش٬ بسیاری از اصطلاحاتِ دشوار رو معنا کرده و بعنوانِ پانویس یا یادداشت به انتهایِ هر صفحه یا بخشْ مطالبی رو افزوده. برای خواننده‌هایِ فارسی‌زبان چنین حرکتی خیلی مهم و مفیده و امیدوارم که مترجم‌های ما در آینده به این مساله‌ هم بخوبی توجه کنن و صرفا به برگردوندنِ جملات از زبانِ مبدأ به مقصدْ بسنده نکنن و خودشون هم توضیحاتی به هر بخش بیفزاین تا خوانندهٔ فارسی‌زبان دچارِ مشکلاتِ زیادی نشه.

فعلا بیشتر از این نمی‌گم. اما در آینده قطعا درباره‌ی این موارد بیشتر خواهم گفت.

 

این هم لینکِ دانلودِ این Pdf ارزشمند:


http://yasbooks.com/News/print/239/


اگه لینکِ بالا کار نکرد٬ بهتون توصیه می‌کنم که در سایتِ «کتابناک» عضو بشین و همین عنوانِ «مبانی شناخت انسان» رو جستجو کنین.



کتاب٬ دریچه‌ی آگاهی.

من بیشترِ دانسته‌هام رو دربارهٔ مسائلِ مختلفْ از «کتاب» آموختم. بنظرِ من کتابْ بهترین معلمِ انسان‌هاست و البته برای اینکه کتابخون بشیم باید از کتاب‌هایِ مناسب آغاز کنیم. بهترین کار اینه که از تجربیات دیگران استفاده کنیم. من می‌کوشم در این زمینه تا جایی که می‌تونم فعالیت کنم.

در آینده می‌کوشم که Pdf و کتاب‌هایی رو که می‌خونم و یا خوندنی می‌بینیم٬ معرفی کنم.

امیدوارم از این راه تونسته باشم کمی به ترویجِ فرهنگِ کتابخونی کمک کرده‌باشم.

ببینیم چه می‌شه!